• Warsztaty naukowe dla szkół podstawowych

    Popularyzujemy naukę przy wsparciu Centrum Nauki Kopernik w Warszawie

W Zabytkowej Kopalni Ignacy już nie fedrujemy, ale tworzymy miejsce dla mądrej rozrywki

Nie byłoby świata kultury przemysłowej, gdyby nie rewolucja naukowa na przełomie XVI-XVII w. Dzięki niej człowiek zrozumiał wiele zasad rządzących światem i zaczął z tej wiedzy korzystać. W Zabytkowej Kopalni Ignacy już nie fedrujemy. Podążamy śladami Newtona i Keplera, stwarzając naszym gościom okazję do samodzielnego odkrywania wiedzy poprzez obserwacje, eksperymenty, dociekanie. Korzystamy z doświadczeń Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. W zabytkowych murach kopalni mieści się Strefa Odkrywania, Wyobraźni i Aktywności (SOWA) oraz rybnicki Klub Młodego Odkrywcy.

SOWA, czyli małe centrum nauki

Strefa Odkrywania, Wyobraźni i Aktywności to przestrzeń złożona z kilkunastu stanowisk badawczych. Można przy nich samodzielnie odkrywać zjawiska przyrodnicze, z którymi spotykamy się na co dzień, choć często nie zdajemy sobie z tego sprawy. SOWA, wspierana przez Centrum Nauki Kopernik, pomaga dzieciom i dorosłym poczuć radość z doświadczania i zdobywania wiedzy przez swobodne eksperymentowanie. W SOWIE między innymi rozbudzimy wyobraźnię przestrzenną przy użyciu specjalnych puzzli, stworzymy własny film animowany, sprawdzimy symetrię naszych twarzy, puścimy w ruch sprężynę, która będzie poruszała się w miejscu. Posłuchamy tu także muzyki bez używania słuchu, zmierzymy się z siłą grawitacji przy użyciu zwykłej dmuchawy powietrza, poznamy czym jest mapa hipsometryczna i jak z trzech kolorów stworzyć kolor „biały”.

Majsternia

Częścią Strefy SOWA jest także Majsternia – miejsce dla tych, którzy lubią główkować. Tu nie ma instrukcji ani podpowiedzi. Są wyzwania i zestawy akcesoriów, ułatwiających mierzenie się z nimi. Co z tego wyjdzie? To zależy od śmiałków. Wykorzystując wiedzę i doświadczenie zdobyte w życiu codziennym i w szkole, konstruktorzy rozwiązują zadania o różnym stopniu trudności. Budują mosty, wieże, katapulty czy obiekty latające. Myślą przewodnią Majsterni jest „Myślisz lepiej, niż myślisz”.

Warsztaty naukowe

Grupy zorganizowane, które chciałyby spędzić więcej czasu na odkrywaniu naukowych zagadnień zachęcamy do skorzystania z oferty warsztatów prowadzonych przez pasjonata i popularyzatora nauki Antoniego Dudę z Akademii Technicznej Małolata. W ofercie dostępne są cztery tematy zajęć.

Najważniejsze informacje

  • minimalny czas warsztatów: 90 min
  • maksymalna wielkość grupy: 20-25 uczestników (grupy większe są dzielone na dwie, z których jedna bierze udział w warsztatach, a druga korzysta z pozostałych atrakcji kopalni)
  • rekomendowany wiek uczestników: 7-14 lat
  • koszt warsztatów: 300 zł

Zajęcia w Klubie Młodego Odkrywcy w Zabytkowej Kopalni Ignacy w Rybniku

Podróżując w przestworzach

Celem warsztatu jest popularyzacja wiedzy o lotnictwie, zainteresowanie historią rozwoju lotnictwa oraz poznanie zasad fizyki rządzących ruchem obiektów w atmosferze. Podczas warsztatów wykorzystuje się następujące metody: aktywne słuchanie, obserwacja, praca konstruktorska, pozytywna rywalizacja.

  1. Zarys historii rozwoju lotnictwa i zasad budowy samolotu
  2. Przybliżenie praw fizyki rządzących ruchem obiektów w atmosferze w szczególności praw Newtona i Bernoulliego
  3. Demonstracja działania siły nośnej i geometrii skrzydła na przykładzie prostych eksperymentów
  4. Wyjaśnienie zasad lotu balonu, szybowca, samolotu z napędem śmigłowym, samolotu z silnikiem odrzutowym
  5. Budowa prostych modeli szybowców – składanek origami
  6. Budowa szybowca ze styropianu
  7. Zawody w długości lotu wykonanych modeli szybowców.
Zajęcia w Klubie Młodego Odkrywcy w Zabytkowej Kopalni Ignacy w Rybniku

Rakietą w pozaziemskie światy

Celem warsztatu jest poznanie praw działania Kosmosu i historii jego podboju, popularyzacja wiedzy o Mikołaju Koperniku, Konstantym Ciołkowskim i twórcach programów kosmicznych, a także zapoznanie się z aktualnymi wydarzeniami związanymi z badaniem Kosmosu działalnością Europejskiej Agencji Kosmicznej – ESA oraz projektu ESERO. Podczas warsztatów wykorzystuje się następujące metody: aktywne słuchanie, obserwacja, praca konstruktorska, pozytywna rywalizacja.

  1. Zapoznanie z budową Kosmosu w szczególności Układu Słonecznego, w tym przybliżenie praw Newtona i Keplera, rządzących ruchem obiektów w Kosmosie
  2. Przybliżenie praw fizyki dotyczących mechaniki lotu rakiety
  3. Budowa modelu rakiety z napędem na sprężone powietrze (przygotowanie i wykonanie elementów rakiety, montaż podzespołów i jej ozdabianie)
  4. Testowanie rakiety na wyrzutni
  5. Zawody w strzelaniu rakietą na odległość lub do celu
Zajęcia w Klubie Młodego Odkrywcy w Zabytkowej Kopalni Ignacy w Rybniku

Mój przyjaciel robot

Celem warsztatu jest popularyzacja wiedzy o robotach, ich rodzajach i mechanizmach stosowanych w ich budowie. Podczas warsztatu wykorzystywane są następujące metody: aktywne słuchanie, obserwacja, praca konstruktorska, programowanie, pozytywna rywalizacja.

  1. Zapoznanie z historią rozwoju robotyki
  2. Prezentacja różnych rodzajów robotów
  3. Budowa robota LEGO MINDSTORMS Express-Bot
  4. Wyposażenie robota w czujki odpowiadające ludzkim zmysłom
  5. Metody i zasady programowania robota
  6. Zawody robotów: wyścigi, walki sumo

3W woda-wodór-węgiel

Trzy strategiczne zasoby: woda, wodór i węgiel to nie tylko fundamenty życia na Ziemi, ale także elementy niezbędne do funkcjonowania otaczającego nas świata. Towarzyszą nam od zawsze, w końcu są w 97% częścią nas. Dbanie o wodę, wodór i węgiel to tak naprawdę dbanie o przyszłość ludzi na Ziemi i jakość życia kolejnych pokoleń. Na warsztatach przeznaczonych dla entuzjastów nauki uczestnicy zapoznają się z budową tych elementów, poznają ich właściwości i zastosowanie poprzez proste eksperymenty. Zajęcia skierowane do uczniów młodszych i starszych klas szkoły podstawowej, jak i przedszkoli.

  1. Przedstawienie podstawowych teorii na temat budowy materii
  2. Modelowanie budowy cząsteczki wody, atomu wodoru, węgla
  3. Badanie podstawowych właściwości tych substancji
  4. Wykorzystanie substancji w nowych technologiach: materiały konstrukcyjne (fulereny, grafen), odnawialne źródła energii

Szczegółowa informacja o rezerwacjach i cenach biletów

Jesteśmy dostępni od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-16.00

+48 32 4407 924
rezerwacje@kopalniaignacy.pl

Zwiedzanie poszerzone o warsztaty na majsterni

Istnieje możliwość poszerzenia odwiedzin w SOWA o dodatkowe zajęcia na majsterni dla grup zorganizowanych. Grupa korzystająca z tej opcji po zakończeniu zwiedzania stałej części wystawy przechodzi na majsternię, gdzie – w zależności od wcześniejszych ustaleń – zajmuje się jedną z trzech propozycji warsztatowych. Zajęcia te są świetnym rozwiązaniem dla grup, które chciałyby przeznaczyć więcej czasu na pobyt w strefie i rozwinąć swoją kreatywność oraz zdolności manualne.

Propozycje zajęć są dostosowane do różnego wieku uczestników. W zależności od wybranego tematu grupa zostanie podzielona na mniejsze zespoły lub każdy z uczestników samodzielnie zmierzy się z zadaniem.

Najważniejsze informacje:

  • czas zwiedzania poszerzonego o warsztaty: 60 min
  • maksymalna wielkość grupy: 24 uczestników (grupy większe dzielone są na dwie. z których jedna bierze udział w warsztatach, a druga korzysta z pozostałych atrakcji kopalni)
  • rekomendowany wiek uczestników: 7 – 15 lat

Kratownica

Grupa w zależności od liczby uczestników zostaje podzielona na od dwóch do czterech zespołów, których zadaniem jest zbudowanie mostu kratownicowego z bambusa i gumek recepturek. Konstrukcja zawiśnie następnie nad metrową przepaścią i zostanie poddana testom wytrzymałościowym.

Zadanie jest świetną okazją do pracy zespołowej i rozmowy na temat konstrukcji otaczających nas budynków. Teren Zabytkowej Kopalni Ignacy w Rybniku aż roi się od różnego rodzaju łuków, kratownic, zworników, wsporników, które opowiadają historię tego miejsca.

Wykonując projekt odpowiemy sobie na pytania:

  • Co łączy konstrukcję mostów i słupów wysokiego napięcia?
  • Jakie elementy konstrukcyjne możemy zauważyć w naszym otoczeniu?
  • Czy lekka konstrukcja może być jednocześnie wytrzymała?

Origami

Grupa (lub jej część) zajmuje miejsca przy stolikach na majsterni. Następnie każdy z uczestników otrzymuje od animatora materiały i – wykorzystując technikę origami – wykonuje projekt statku, samolotu lub tulipana.

Zadanie jest przeznaczone zwłaszcza dla młodszych klas szkoły podstawowej. Dzięki niemu dzieci będą mogły popracować nad swoją precyzją i przekonać się, jak wielkie ma ona znaczenie przy tego typu zadaniach.

Wykonując projekt, odpowiemy sobie na pytania:

  • Czy kształt, staranność i precyzja złożenia kartek ma znaczenie?
  • Jakie kształty można ułożyć, stosując technikę origami?

Dmuchawa

Grupa zostaje podzielona na dwuosobowe zespoły, które stają przed wyzwaniem stworzenia latających konstrukcji z kilku niepozornych elementów otrzymanych od animatora (kubek, wykałaczka, dwie kartki papieru itp.). Ale to nie wszystko! Gotowe projekty są testowane w wielkiej tubie powietrznej znajdującej się na sali. W ramach warsztatu uczestnicy zmierzą się z trzema zadaniami, każde z nich będzie wymagało kreatywnego podejścia do konstrukcji, by zachowywała się w tubie w określony sposób.

Wykonując projekt odpowiemy sobie na pytania:

  • Czy latający element musi mieć skrzydła?
  • Czy kształt wpływa na ruch latającej konstrukcji?
  • Co ułatwia, a co utrudnia latanie zbudowanej konstrukcji?

Inicjatywa „SOWA – Strefa Odkrywania, Wyobraźni i Aktywności” finansowana jest w ramach dotacji Ministra Nauki, na podstawie umowy Nr 1/CNK-SOWA/2021 z dnia 2 marca 2021 r. w sprawie uruchomienia przez Centrum Nauki Kopernik 50 lokalnych Stref Odkrywania, Wyobraźni i Aktywności (SOWA) w latach 2021-2028.

Ta strona używa plików cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami używanej przeglądarki.