Ósma edycja festiwalu sztuk industrialnych. W programie zawierają się: koncerty zespołów industrialnych i elektronicznych, spacer przyrodniczy po rybnickiej dzielnicy Niewiadom - szlakiem dawnej kopalni Szczęście Beaty, wystawy zdjęć oraz spotkanie z fotografem Viktorem Máchą poświęcone obiektom przemysłu ciężkiego w Ukrainie.

Harmonogram:

Maszynownia Głowacki (wstęp wolny):

  • 11.00 – 19.00: Dawne Komputery i Gry

Galeria Sprężarkownia (wystawy, wstęp wolny):

  • 11.00 – 19.00: Zakazy, wykluczenia, przesądy: fotograficzna opowieść o kobietach w przemyśle
  • 11.00 – 19.00: The Mills (Huty) – Viktor Mácha

13.00 – Spacer przyrodniczy (BRAK BILETÓW, powrót 14.45), wyjazd busem z terenu Zabytkowej Kopalni Ignacy

Budynek sprężarkowni (prelekcja, wstęp wolny):

  • 15.30 – Viktor Mácha: Obiekty przemysłu ciężkiego Ukrainy

Nadszybie Kościuszko (koncerty, bilety 50 / 60 zł):

  • 17.00 – Egoist
  • 18.00 – Oderfisch
  • 19.00 – Alles
  • 20.00 – Decadent Fun Club
  • 21.00 – Jacaszek, Budzyński + goście (Mazzoll, Stromski, Świątek) grają Legendę i Rimbauda.

Koncerty:

BUDZYŃSKI, JACASZEK + GOŚCIE GRAJĄ LEGENDĘ I RIMBAUDA

W 1991 roku ukazała się jedna z najbardziej tajemniczych i przejmujących płyt polskiego post-punka – „Legenda” zespołu ARMIA. Po przeszło ćwierćwieczu na pomysł reinterpretacji utworów z tej niezwykłej płyty wpadł jeden z najciekawszych polskich twórców „modern classical” i tzw. nowej elektroniki – Jacaszek. Swoim pomysłem podzielił się z liderem Armii, Tomaszem Budzyńskim. Efektem ich współpracy jest reinterpretacja „Legendy”.

Na koncertach nową Legendę oprócz Budzyńskiego i Jacaszka wykonują: Jerzy Mazzoll (instrumenty dęte / Arhythmic Perfection, Kazik, Kury oraz wiele innych…) Jacek Stromski (perkusja / Apteka, Groovekojad, Ortalion) oraz Kuba Świątek (instrumenty perkusyjne / Popsysze, Towary Zastępcze). W kopalni Ignacy artyści zaprezentują również fragmenty albumu Rimbaud – nie mniej intrygującej kolaboracji Jacaszka i Budzyńskiego z Mikołajem Trzaską.

DECADENT FUN CLUB

Chłodny powiew świeżości i odwołanie do najpiękniejszych muzycznych tradycji. Odbiorcy i dziennikarze określając styl zespołu doszukują się w nim wpływów wszelkiej maści gatunków „alternatywnych” i „falowych”. Sam zespół nazywa swoją muzykę emocjonalnym rollercoasterem zawieszonym pomiędzy światłem i mrokiem. Ta niejednoznaczność i eklektyzm, sprawiają, że Decadent Fun Club trafia do serc bardzo zróżnicowanego grona odbiorców, udowadniając, że szczerość i prawdziwe emocje są ponad wszelkimi kategoriami – nie mają wieku, płci, ani przynależności (sub)kulturowej.

ALLES

Duet z Łodzi, który tworzą: Paweł Strzelec i Marcin Regucki. Od momentu powstania zespołu, w 2014 roku, ukazały się albumy: “Post”, “Culture”, “Hope”, „Lost”, mini LP “Together We Are Alles” oraz dwa single “Union” i “Newspeak” (split z grupą Siksa). Trzy lata po wydaniu „Lost” muzycy ALLES powracają z nowym pełnym materiałem studyjnym.

„Now” to w sumie osiem premierowych numerów, będących rozwinięciem ich stylu. Nadal mamy tutaj do czynienia z energetycznymi numerami, kipiącymi od emocji, szczególnie gdy ich warstwę muzyczną zestawimy z mocnymi tekstami, które uderzają w czułe punkty, odzierają ze złudzeń, trafnie punktując i nie szczędząc krytyki nawet wobec najbliższego otoczenia.

Podobna narracja towarzyszy większości piosenek w dorobku łódzkiego duetu, stanowiąc jednocześnie wyróżnik dla tej twórczości, jak i pomost łączący ich zarówno z zaangażowaną sceną punkową, jak i estetyką electro / synthwave o nieco postindustrialnym zabarwieniu, wyłaniającej się przede wszystkim w warstwie brzmieniowej.

Tutaj, w odróżnieniu od pierwszych publikacji, dzięki doświadczeniu zdobytemu podczas realizacji „Lost”, surowe, wręcz ascetyczne brzmienie ustępuje na rzecz melodii, wypełniającej większość piątego krążka zespołu. Dalej mamy do czynienia z dynamicznym, zaangażowanym elektropunkiem, co prawda, nieco bardziej przebojowym, bogatszym aranżacyjnie i brzmieniowo, lecz nadal mocnym, bezpośrednim i konkretnym, a przez to spójnym z dotychczasową formułą ALLES.

ODERFISCH

Dadaistyczny ansambl muzyczno – teatralny, dźwiękowa podróż poprzez muliste odmęty Odry doprawiona szokującą oprawą wizualną. Nie polecamy tego koncertu ichtiofobom.

EGOIST

Powołany do życia przez łodzianina – Kubę Włodarskiego, jednoosobowy projekt eksplorujący szeroko pojęte przestrzenie elektro-industrialne. Brzmienie Egoist nawiązujące do kanadyjskiej szkoły EBM indus, charakteryzują kanonady mechanicznych beatów i ciężkich basowych sekwencji, nieustannie flirtujących ze specyficznym tanecznym feelingiem. Na scenie Kuba wspomagany jest przez znanego z rozmaitych przedsięwzięć muzycznych Wojtka Króla (Controlled Collapse, Cliks, Hedone).

W 2020 r. w labelu Aliens Production ukazał się debiutancki LP Egoist – „Breaking Moment”, rok później światło dzienne ujrzał remiks album „Phantoms”, a EGOIST dał szereg entuzjastycznie przyjętych live actów, w tym podczas Wrocław Industrial Festival i Castle Party.

Prelekcje:

Spacer przyrodniczy po rybnickiej dzielnicy Niewiadom – szlakiem dawnej kopalni Szczęście Beaty (Industrialna Pętla Terenowa). Poprowadzą:

  • prof. dr hab. Adam Stebel, kierownik Katedry i Zakładu Botaniki Farmaceutycznej Śląskiego Uniwersytetu Medycznego
  • Adam Kowalski, wiceprezes stowarzyszenia TURuda, interpretator dziedzictwa, działacz społeczny oraz pomysłodawca licznych inicjatyw obywatelskich w Rudzie Śląskiej

Uczestnicy spaceru będą mieli okazję na własne oczy przekonać się, czym jest czwarta przyroda i dlaczego stanowi pojęcie absolutnie kluczowe na terenach postindustrialnych, takich jak Niewiadom.

BRAK BILETÓW!

Dbając o komfort uczestników spaceru dostępnych wyłącznie 20 miejsc. Wyjazd busem z terenu Zabytkowej Kopalni Ignacy o godz. 13.00. Powrót o 14.45.

Viktor Mácha – Obiekty przemysłu ciężkiego Ukrainy (budynek sprężarkowni, wstęp wolny)

Dwukrotnie odwiedził Ukrainę: w latach 2012 i 2016, a jego wykład przybliży Państwu najważniejsze tamtejsze obiekty przemysłu ciężkiego – te, których już nie ma i te, które w jakiś sposób przetrwały. Niegdyś najbardziej uprzemysłowiona część Europy, główne źródło żelaza i węgla dla większości europejskich hut stali. Obecnie zdewastowane pole bitwy tonące we krwi. Tak w skrócie wygląda wschodnia Ukraina. Rosyjska inwazja zmieniła te tereny na zawsze, a końca wojny wciąż nie widać…

Wystawy:

Zakazy, wykluczenia, przesądy. (Galeria Sprężarkownia, wstęp wolny)

Fotograficzna opowieść o kobietach w przemyśle – wystawa przedstawiająca rolę kobiet w przemyśle w ostatnich 150 latach, ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia obydwu wojen światowych w tym procesie. Wystawa powstała i pierwotnie eksponowana była w Muzeum Śląskim w Katowicach w 2019 roku.

The Mills (Huty) – Viktor Mácha (budynek sprężarkowni, wstęp wolny)

Tania chińska stal, motywowane politycznie pragnienie bardziej zielonych kontynentów i epokowy postęp technologii produkcji zmieniły nasz świat nie do poznania w ciągu ostatnich kilku lat. Rewolucja przemysłowa dobiegła końca, a dinozaury w postaci majestatycznych wielkich pieców i metalicznie skrzypiących wież szybowych są bliskie wymarcia. Wraz ze stopniowym osłabianiem przemysłu znaczna część naszej kultury, która stworzyła XX wiek, znika na naszych oczach.

Viktor Mácha (1984) pochodzi z Pragi, gdzie studiował teologię i religioznawstwo na Uniwersytecie Karola. Od 2006 roku na własny koszt podróżuje po całym świecie, dokumentując obiekty przemysłu ciężkiego, takie jak huty żelaza, huty stali, walcownie, kuźnie, odlewnie i koksownie. Obecnie jego archiwum obejmuje ponad czterysta zakładów przemysłowych rozciągających się od Środkowego Zachodu Ameryki, przez azjatyckie części rosyjskiego Uralu po Oceanię. Jedynym celem tych fotografii jest obiektywne udokumentowanie procesów technologicznych związanych z wytwarzaniem i formowaniem stali. Możliwe, że nasze pokolenie będzie jednym z ostatnich, które pozna fascynujący świat mrocznych, dudniących fabryk.

www.viktormacha.com

Dawne Komputery i Gry (maszynownia szybu Głowacki, wstęp wolny)

Zapraszamy do zabawy z zabytkowymi, lecz w pełni sprawnymi sprzętami! „Starszym przypomnieć, młodszym pokazać” to maksyma, którą kierują się członkowie Fundacji. Zapraszamy osoby w każdym wieku do spróbowania swoich sił w klasycznych grach lat 80 i 90, szczególnie miłośników Atari, Commodore, Amigi, pierwszych modeli PC oraz konsol.

BILETY na koncerty w nadszybiu Kościuszko:

Przedsprzedaż – 50 zł; w dniu wydarzenia – 60 zł (o ile wcześniej nie zostaną wyprzedane).

Ta strona używa plików cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami używanej przeglądarki.