W 1854 roku rozpoczęto głębienie szybu w północnej części nadania, przy samej granicy z Niewiadomiem. Otrzymał nazwę „Graf Reden”. W 1856 roku na szybie zainstalowano parową, wysokociśnieniową maszynę odwadniającą o mocy 72 KM. Dwa lata później szyb „Graf Reden” został wyposażony w parową maszynę wyciągową o mocy 14 KM. Była to pierwsza tego typu maszyna na kopalni.
„Graf Reden” był nowoczesnym szybem o obudowie murowej. Odwadniającą maszynę parową, zainstalowaną na szybie, umieszczono w murowanym, kamienno-ceglanym budynku szybowym z dobudowaną kotłownią i pomieszczeniem na maszynę wyciągową. Do odprowadzania wody założono sztolnię usytuowaną około 30 m poniżej zrębu szybu (przecięcia szybu z powierzchnią ziemi). Budynek nadszybia przetrwał do obecnych czasów i jest jednym z najstarszych, a może nawet najstarszym obiektem tego typu w Polsce.
W pierwszej połowie lat pięćdziesiątych zbudowano utwardzoną drogę kopalnianą Kohlenweg, obecną ulicę Rydułtowską w Radlinie. Łączyła ona rejon kopalni z istniejącym już odcinkiem drogi z Wodzisławia do Rydułtów i prowadziła dalej do szosy Rybnik – Racibórz. Prawdopodobnie te drogi również zostały utwardzone. Pozwoliło to na sprawniejszy wywóz węgla do wymienionych miast.